u-3, L-5 (Pastimes Vary)

 There is change in people's preferences for pastimes. A recent survey shows that during the last twenty years, teenagers have gone through significant changes in choosing their pastimes. The survey results are presented through a graph which shows that there is a steady rise in young people's tendency to watch TV. In 1990, 41% of teenagers liked watching TV which increased to 48% in the next ten years and it further increased to 52% in the next decade. Unfortunately, the picture is grim in terms of young people's attraction to field games and sports. While 50% of youngsters opted for games and sports in the 1990s, the figure was 12% less after a decade at 38%. Unfortunately the falling tendency persisted through the next ten years and by 2010 it came down to 25%. Though the young people have dissociated themselves noticeably from games and sports, there is a sharp and steady rise in their association with online or computer assisted programmes. In 1990 when the users of online or computer for pastimes were only 9%, in 2000 the number nearly doubled and reached 14%, and with a rapid increase in the next ten years it shot up to 23%.মানুষের বিনোদনের পছন্দের ক্ষেত্রেও পরিবর্তন এসেছে। সাম্প্রতিক এক জরিপে দেখা গেছে যে গত বিশ বছরে কিশোর-কিশোরীরা তাদের বিনোদনের সময় বেছে নেওয়ার ক্ষেত্রে উল্লেখযোগ্য পরিবর্তনের মধ্য দিয়ে গেছে। জরিপের ফলাফল একটি গ্রাফের মাধ্যমে উপস্থাপন করা হয়েছে যা দেখায় যে তরুণদের টিভি দেখার প্রবণতা ক্রমাগত বৃদ্ধি পাচ্ছে। ১৯৯০ সালে, ৪১% কিশোর-কিশোরী টিভি দেখতে পছন্দ করত যা পরবর্তী দশ বছরে ৪৮% এ বৃদ্ধি পেয়েছিল এবং পরবর্তী দশকে এটি আরও ৫২% এ পৌঁছেছে। দুর্ভাগ্যবশত, মাঠের খেলাধুলার প্রতি তরুণদের আকর্ষণের দিক থেকে চিত্রটি ভয়াবহ। ১৯৯০-এর দশকে ৫০% তরুণ-তরুণী খেলাধুলা বেছে নিলেও, এক দশক পরে এই সংখ্যা ১২% কমে ৩৮% হয়ে যায়। দুর্ভাগ্যবশত পরবর্তী দশ বছর ধরে এই প্রবণতা হ্রাস পেতে থাকে এবং ২০১০ সালের মধ্যে তা ২৫% এ নেমে আসে। যদিও তরুণরা খেলাধুলা এবং খেলাধুলা থেকে নিজেদেরকে উল্লেখযোগ্যভাবে বিচ্ছিন্ন করে ফেলেছে, তবুও অনলাইন বা কম্পিউটার সহায়তাপ্রাপ্ত প্রোগ্রামের সাথে তাদের যোগাযোগের ক্ষেত্রে তীব্র এবং অবিচল বৃদ্ধি লক্ষ্য করা যাচ্ছে। ১৯৯০ সালে যখন বিনোদনের জন্য অনলাইন বা কম্পিউটার ব্যবহারকারীর সংখ্যা ছিল মাত্র ৯%, ২০০০ সালে এই সংখ্যা প্রায় দ্বিগুণ হয়ে ১৪% এ পৌঁছে এবং পরবর্তী দশ বছরে দ্রুত বৃদ্ধি পেয়ে তা ২৩% এ পৌঁছে।

The survey also explains the reasons for this change. It says that television has become a part of everyday life even to the underprivileged section of society. This has resulted in larger number of young people opting for watching TV as one of the most favourite pastimes. The increasing urbanization has reduced the number of open fields. Therefore, there is a fall in selecting games and sports as favourite pastimes, though it's not a good news for the country. And the reason for selecting the computer assisted or online programmes is that computer technology is getting cheaper, easier and more popular every day. Indeed, our young generations are stepping into the e-world.

এই পরিবর্তনের কারণগুলিও এই জরিপে ব্যাখ্যা করা হয়েছে। এতে বলা হয়েছে যে টেলিভিশন সমাজের সুবিধাবঞ্চিত অংশের কাছেও দৈনন্দিন জীবনের একটি অংশ হয়ে উঠেছে। এর ফলে তরুণদের মধ্যে টিভি দেখাকে সবচেয়ে প্রিয় বিনোদন হিসেবে বেছে নেওয়ার প্রবণতা বেড়েছে। ক্রমবর্ধমান নগরায়নের ফলে খোলা মাঠের সংখ্যা কমে গেছে। অতএব, খেলাধুলাকে প্রিয় বিনোদন হিসেবে বেছে নেওয়ার হার কমেছে, যদিও এটি দেশের জন্য ভালো খবর নয়। এবং কম্পিউটার সহায়ক বা অনলাইন প্রোগ্রাম নির্বাচন করার কারণ হল কম্পিউটার প্রযুক্তি প্রতিদিন সস্তা, সহজ এবং জনপ্রিয় হয়ে উঠছে। প্রকৃতপক্ষে, আমাদের তরুণ প্রজন্ম ই-জগতে পা রাখছে। 

 


Comments

Popular posts from this blog

SSC Substitution Table All Board

Meherjan's Life

Rule of Right Form of Verb